نقاشی ساختمان مدرن و روش های اجرا

شاید شما به موضوع نقاشی ساختمان مدرن علاقه‌مند شده باشید و بخواهید درک کاملی از تعریف و روش‌های اجرای آن پیدا کنید. نقاشی ساختمان و خانه در امروزه با روش‌های متعددی انجام می‌شود و ضروری است که همواره با تغییرات و نوآوری‌های روش‌های جدید هماهنگ شوید تا بتوانید به‌روزرسانی‌های لازم را در طراحی و اجرای طرح‌های جدید اعمال کنید. استفاده از سبک‌های مدرن تأثیر زیادی در تغییر و تحول در دیزاین داخلی و دکوراسیون منازل دارد و می‌تواند با هزینه کمتر، فضای مدرنیته را به وجود آورد. به همین دلیل در این متن به طور جامع درباره نقاشی ساختمان مدرن، ویژگی‌ها و تکنیک‌هایی که در این نوع نقاشی به کار می‌روند، صحبت خواهیم کرد و همچنین به تفصیل به تکنیک‌ها و نکاتی که می‌توانند در فرآیند رنگ‌آمیزی مدرن، راهنمای شما باشند، پرداخته خواهد شد.

تعریف نقاشی ساختمان مدرن

نقاشی همواره با پیشرفت سبک‌ها و تغییرات رو به رو بوده است و این تغییرات باعث شده تا نیاز به آموزش روش‌ها و تکنیک‌های جدید در حوزه نقاشی به وجود آید. به طور ساده، نقاشی ساختمان مدرن به معنای استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهایی است که باعث ایجاد فضاهای جدید و متنوع می‌شود. این سبک شامل نقاشی با شابلون و یا طرح‌های متنوع دیگر است که برای فضاهای داخلی و خارجی مختلف می‌تواند طرح‌های زیبا و متنوعی ایجاد کند.

استفاده از رنگ‌ها در نقاشی ساختمان مدرن، توانایی ایجاد فضاهایی متناسب با هر نوع استفاده را دارد. نقاشی مدرن شامل سه عامل اصلی، یعنی رنگ‌های ساختمانی، ابزارهای جدید، و تکنیک‌های روز است که با هم ترکیب شده و به نتایج متفاوتی منجر می‌شوند. سبک‌های مدرن در نقاشی با روش‌های متفاوت از سابقه متمایز بوده و نیاز به توجه به دکوراسیون داخلی و انطباق آن با نقاشی دارد. در این روش‌ها، می‌توان از رنگ‌ها و مصالح قدیمی و جدید بهره‌مند شد. در صورتی که از تکنیک‌ها، ابزارها و رنگ‌های نوین در نقاشی یک ساختمان استفاده شود، می‌توان این نقاشی را به عنوان یک نمونه از نقاشی ساختمان مدرن شناخت. این نوع نقاشی می‌تواند در منازل شخصی، فضاهای اداری و تجاری به‌کار گیرده شود.

دلایل محبوبیت نقاشی ساختمان مدرن

در گذشته، نقاشی منازل یا حتی فضاهای کار به شیوه‌های سنتی انجام می‌شد و این باعث می‌شد که فضاها یکنواخت و کم‌تنوع باقی بمانند. اما امروزه، نقاشی ساختمان به سبک مدرن تغییرات زیادی را در ایجاد فضاهای متفاوت و پویا برای خانه‌ها یا محیط کار ایجاد کند که این تغییرات تأثیر مستقیمی در روحیه ما دارد. همچنین، اگر از سبک‌های مدرن به‌خوبی استفاده شود، می‌توان از رنگ‌های سازمانی بهره‌مند شده و آنها را با نوع استفاده و ماهیت محیط به‌خوبی هماهنگ کرد. در کنار این مسائل، نقاشی به سبک مدرن می‌تواند شغل و نوع استفاده از فضا را به مخاطبان و مشتریان نشان دهد.

ابزارهای نقاشی ساختمان مدرن

همانطور که گفته شد، برای نقاشی به سبک مدرن نیاز به ابزارهای متفاوتی دارید و این ابزارها نقش مهمی در این نوع نقاشی ایفا می‌کنند. این ابزارها در جهان بسیار گسترده هستند و براساس نیاز و تکنیک مورد استفاده در نقاشی انتخاب می‌شوند. در ایران نیز، ابزارهای نقاشی با تنوع کمتری وجود دارند و توسط نقاشان محلی استفاده می‌شوند. از جمله این ابزارها، غلطک یکی از مهم‌ترین ابزارهاست که می‌تواند به شما کمک کند تا طرح‌های گوناگونی را بر روی دیوار یا سقف اجرا کنید. غلطک‌ها می‌توانند ساده یا دارای طرح‌های متنوع باشند که با هنر نقاش بر روی دیوار اجرا می‌شوند. ابزارهای دیگری نیز موجود هستند که با استفاده از آنها می‌توان طرح‌های سنگی و چوبی را بر روی سطح اجرا کرد. همچنین، پمپ‌های پیشرفته‌ای نیز وجود دارند که ممکن است در فرآیند نقاشی مورد استفاده قرار گیرند.

نقاشی ساختمان مدرن

نقاشی در وضعیت جوی مختلف

توجه به وضعیت آب و هوایی در نقاشی ساختمان مدرن بسیار حائز اهمیت است. در حین انجام فرآیند رنگ آمیزی مدرن ساختمان، لازم است به شرایط جوی نیز توجه کامل شود. بهتر است در هنگام خلق آثار تقاشی مدرن، وضعیت هوایی نیز به عنوان یک عامل مهم در انتخاب رنگ‌ها مدنظر قرار گیرد. با توجه به تنوع شرایط جوی در کشور، به طور خلاصه بر روی هر یک از مناطق زیر تمرکز شود:

مناطق سردسیر: در مناطق با اقلیم سرد، با توجه به نیاز به ایجاد احساس گرما، مناسب است از رنگ‌هایی چون قرمز، شکلاتی، آجری، زرد و نارنجی ملایم استفاده شود. این انتخاب رنگ‌ها باعث ایجاد حس گرما و انرژی در محیط می‌شود.

مناطق گرمسیر: در شهرها و مناطق گرمسیری، در نقاشی مدرن باید حس خنکی و کاهش دما مدنظر قرار گیرد. برای این مناطق، استفاده از رنگ‌های سفید و روشن تر توصیه می‌شود. این انتخاب رنگ‌ها، علاوه بر ایجاد حس خنکی، باعث جذب کمتر نور و گرمای خورشید می‌شود.

مناطق بارانی: در مناطق با بارش بالا، علاوه بر روانشناسی رنگ‌ها، توجه به ویژگی‌های محیطی نیز حیاتی است. استفاده از رنگ‌های ضد آب ضروری است تا سطح و رنگ ساختمان از پوسیدگی و آسیب جلوگیری شود.

تنوع سبک‌های نقاشی ساختمان مدرن

در دنیای نقاشی مدرن، از تکنیک‌ها و سبک‌های متعددی برای خلق اثرات مختلف استفاده می‌شود. این تنوع به مراتب بستگی به توجه به عواملی نظیر نوع استفاده از فضا، ترکیب با سایر اجزا و نوع طراحی دارد. اجرای هر سبک نقاشی با توجه به طرح و تجربه هنرمند می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. در ادامه به برخی از متداول‌ترین سبک‌های نقاشی ساختمان مدرن می‌پردازیم:

 

نقاشی دیوار

برای تغییر جو یک اتاق خواب، اغلب از استیکرهای زیبا برای دیوار یا حتی نقاشی کامل با یک طرح یا منظره استفاده می‌شود. این کار نیاز به تجربه و مهارت نقاشی دارد و ممکن است هزینه‌ نقاشی ساختمان را افزایش دهد. استفاده از نقاشی منظره به خصوص در اتاق خواب نوجوانان متداول است و با وجود هزینه بالا، می‌تواند جلب زیبایی خاصی داشته باشد.

 

رنگ‌آمیزی مدرن با مولتی‌کالر

روش دیگری که در تزئین دیوارهای مدرن استفاده می‌شود، استفاده از رنگ‌های مولتی‌کالر است. این روش نیاز به تخصص بیشتری دارد و امکان ایجاد طرح‌های مختلف را بر روی دیوار فراهم می‌سازد. در این روش، اسپری رنگ زمینه را روی سطح اجرا کرده و سپس با رنگ‌های دیگر روی زمینه، رگه‌های مختلفی ایجاد می‌شود.

 

استفاده از اسفنج و پارچه

یک روش دیگر در نقاشی مدرن استفاده از اسفنج و پارچه است. این روش نیاز به هزینه بالایی ندارد و با اجرای یک لایه رنگ زمینه و اعمال طرح به وسیله اسفنج و پارچه، به نتیجه مطلوب می‌رسد. پس از اعمال رنگ زمینه، با پارچه یا اسفنج آغشته به رنگ دیگر، طرح‌ها را روی سطح اجرا کنید. این روش مدرن برای هر نوع فضایی مناسب است و علاوه بر هزینه کم، سادگی مناسبی نیز دارد. در این روش، انتخاب رنگ زمینه بسیار مهم است.

 

سبک راه راه

یکی از الگوهای پراستفاده در نقاشی ساختمان مدرن، طرح “راه راه” است. این طرح می‌تواند به دو صورت عمودی و افقی اجرا شود. نقاش می‌تواند بر اساس نیازها و ویژگی‌های فضای مقصد از یکی از این دو طرح استفاده کند. طرح عمودی مناسب فضاهایی با سقف کم می‌باشد تا احساس ارتفاع بیشتری به وجود آید. همچنین در فضاهای کوچک، طرح افقی استفاده می‌شود تا فضا بزرگتر به نظر برسد. انتخاب رنگ‌ها نیز با توجه به نور، کاربری و هماهنگی با سایر عناصر اجرا می‌شود.

 

نقاشی با شابلون

در نقاشی ساختمان مدرن، طراحی با شابلون بسیار محبوب است. دیوارها و سقف‌های نقاشی شده با این روش، با تنوع شابلون‌ها در فضاهای مسکونی یا تجاری زیبا قرار می‌گیرند. این نوع نقاشی به دلیل سادگی اجرا و قابلیت انطباق با انواع فضاها، بسیار مورد توجه است. هنر و تجربه نقاش در انتخاب و اجرای شابلون‌ها نقش بسزایی دارد.

 

طراحی‌های هندسی

سبک دیگری که در نقاشی ساختمان مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی‌های هندسی هستند. این اشکال هندسی می‌توانند نیم دایره، شش‌ضلعی، مثلثی یا مکعبی باشند که امکان ایجاد سطوح متنوع و جذاب را به هنرمند می‌دهند. هنر نقاش در این سبک باعث ایجاد ابعاد سه‌بعدی یا عمق در طراحی می‌شود. استفاده از پالت رنگی و چسب‌های خاص نقاشی در اجرای این طرح‌ها بسیار مؤثر است.

 

رنگ‌های بافت دار

در نقاشی ساختمان مدرن، معمولاً از رنگ‌های بافت دار بیشتر استفاده می‌شود. پتینه‌کاری و بلکا به عنوان نمونه‌هایی از این نوع پوشش‌ها، به خوبی در خانه‌های ایرانی جا افتاده‌اند. در پتینه‌کاری، از رنگ‌های متنوع و ورق‌های طلا و نقره نیز استفاده می‌شود و طرح‌هایی چون فرشته در سبک پتینه‌کاری، جلوه‌ی زیبایی به وجود می‌آورند.

نقاشی ساختمان مدرن

طراح های سنگی و چوبی

شبیه‌سازی طرح‌های سنگ و چوب، جدیدترین سبک‌های نقاشی مدرن را شکل می‌دهد. این سبک با استفاده از هنر و تجربه نقاش، سطوح بافتی منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. برای اجرای این طرح‌ها، نقاش باید از رنگ‌های معمولی در کنار رنگ‌های جلا و ابزارهای مختلف استفاده کند. این طرح‌ها بر روی دیوارها به خوبی قابل اجرا هستند و تاثیر گرانقدری را بر بیننده دارند.

رنگ‌آمیزی با اکلیل

یک روش دیگر در تزئین دیوارها، رنگ‌آمیزی با استفاده از اکلیل است. این روش نیازمند اجرای رنگ زمینه است و سپس با استفاده از اکلیل رنگی با انواع طرح‌ها روی سطح اجرا می‌شود. این روش از سایر روش‌ها با درخشندگی خاصی برخوردار است و برای بهترین نتیجه، ترکیب رنگی مناسب باید انتخاب شده و کنترل دقیقی در استفاده از آن داشته باشید.

 

طرح چرم

علاوه بر طرح‌های سنگی و چوبی، می‌توانید برای ایجاد فضای متفاوت از طرح چرم نیز استفاده کنید. ابتدا رنگ زمینه را با پیستوله به رنگ قهوه‌ای روشن اجرا کنید و سپس با ضربه‌های پنبه، رنگ روغن قهوه‌ای تیره را روی سطح اعمال کنید تا طرح چرم بر دیوار ایجاد شود.

رنگ های نقاشی ساختمان مدرن

تنوع وسیعی از رنگ‌ها در نقاشی ساختمان مدرن به کار گرفته می‌شود. از رنگ‌های روغنی و پلاستیکی تا اکریلیک، هرکدام با توجه به نیازهای خود برای نقاشی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع نقاشی، استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف در طراحی دیوارهای داخلی و خارجی متفاوت است و به همراه رنگ، ابزار نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. برای انتخاب مناسب رنگ‌ها، علاوه بر روانشناسی رنگ‌ها، شناخت صحیح از محیط و نور نیز امری ضروری است. در مقاله انواع نقاشی ساختمان در زمینه روش های گوناگون نقاشی بیشتر صحبت شده است.

روانشناسی رنگ ها در نقاشی مدرن

در جنبه روانشناسی رنگ‌های نقاشی ساختمان مدرن، هر انتخاب رنگ باید بر اساس نیازها و درک دقیق از خصوصیات رنگ‌ها صورت گیرد. تأثیر هر رنگ به عنوان نمادی در ذهن و افکار انسان می‌پردازد. بنابراین، بهتر است که در مورد ویژگی‌ها و تأثیرات نور و رنگ بیشتر مطالعه شود. به عنوان مثال، استفاده از نور آبی در یک محیط می‌تواند منجر به افزایش ترشح هورمون ملاتونین در بدن گردد و تاریکی فضا را به دنبال داشته باشد. نکته‌ای مهم در نقاشی مدرن، توجه به نورپردازی است تا فضای محیط به خوبی شکل گیرد. به عنوان نمونه، رنگ قرمز، خصوصیاتی همچون ترس، گرما، خطر و هیجان را به همراه دارد و باید با دقت انتخاب شود تا با رنگ‌ها و اجزای دیگر هماهنگ باشد. استفاده از رنگ قرمز تیره جذاب‌تر است و اگر به درستی ترکیب نشود، ممکن است احساس ناراحتی ایجاد شود. رنگ نارنجی نیز دوستانه و آرامش‌بخش است و در ترکیب با رنگ‌های دیگر می‌تواند فضای متفاوتی را به وجود آورد. استفاده از رنگ آبی به علت داشتن ویژگی‌هایی چون آرامش، امنیت و خنکی بسیار مناسب است و بیشتر به عنوان تداعی گر آسمان در سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ‌های سبز نیز آرامش‌بخش بوده و در کنار رنگ سفید می‌توانند حس دوستانه‌ای ایجاد کنند. ویژگی اصلی رنگ زرد، درخشندگی و شادابی است که می‌تواند در فضای مهد کودکان به خوبی اجرا شود. رنگ سفید نیز بیشتر از رنگ‌های دیگر به دلیل نمایش پاکیزگی و شفافیت استفاده می‌شود و حس آرامش را به وجود می‌آورد، همچنین فضای داخلی را روشن‌تر می‌کند. در مورد رنگ سیاه نیز باید توجه داشت که حس سردی را ایجاد کرده و در ترکیب با سفید به ایجاد فضای متفاوت در اتاق‌ها کمک می‌کند.

نقاشی ساختمان مدرن

قیمت نقاشی ساختمان مدرن

تفاوت اصلی در قیمت نقاشی ساختمان و نقاشی مدرن ساختمان به ابزارها و زمانی که نقاش صرف می‌کند بستگی دارد. این تفاوت می‌تواند به دلیل نیاز به رنگ‌ها و ابزارهای بیشتر و زمان بیشتری برای اجرای برخی از سبک‌های نقاشی مدرن باشد. همچنین، زیرکاری‌های بیشتر نیز ممکن است بر روی قیمت تأثیر بگذارد.

جمع بندی
نقاشی ساختمان مدرن دارای انواع سبک‌ها و روش‌های متنوعی است که از ابزارهای ابتدایی تا دستگاه‌های پیشرفته برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی سطح آنها استفاده می‌شود. شناخت درست از رنگ‌های ساختمان در نقاشی مدرن، در کنار روانشناسی رنگ‌ها و شرایط جوی، امکان ایجاد آثار متمایز و جذاب را فراهم می‌کند. اجرای نقاشی مدرن ساختمان به تخصص و تجربه هنرمند وابسته است و می‌تواند به وجود آورنده فضاهای منحصر به فردی باشد.

منبع: وبسایت نقاش برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *