آموزش پتینه کاری روی چوب

پتینه کاری روی چوب دارای تکنیک های مختلفی بوده و امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و در خانه های ایرانیان نیز رشد زیادی را دارا می باشد. هنر پتینه یا پتینه کاری از هنر های قدیمی در ایتالیا بوده که به مرور به دیگر کشورها از جمله ایران ورود پیدا کرده و با گسترش در زمینه های مختلفی چون دکوراسیون خانه توانسته به زیبایی بیشتر خانه منجر بشود.

این نوع هنر دارای سبک های مختلفی چون پتینه کاری کلاسیک و پتینه کاری مدرن می باشد و می توانید بر اساس دکوراسیون داخلی خود از هر کدام از آنها بهره بگیرید. البته پتینه کاری روی چوب بیشتر برای وسایل استفاده می شودو شما می توانید با کمک پتینه وسایل قدیمی خانه خود را تغییر داده و به استفاده از آنها با ظاهر جدید ادامه بدهید. این روش با ترکیب رنگ های مختلف و ایجاد لایه های رنگی متنوع روی چوب انجام شده تا وسایل کهنه به نظر برسند.

وسایل پتینه کاری روی چوب

وسایلی مانند قلم مو و رنگ اکریلیک و شمع و چسب چوب و جعبه چوبی و اسپری براق کننده و پالت و کاغذ دکوپاژ و ماده ترک دو مرحله ای و قیچی و کاغذ دکوپاژ و مداد برای این نوع پتینه کاری استفاده می شود و در کنار تکنیک های متنوعی که وجود دارد شما از این وسایل استفاده می کنید.

آموزش پتینه کاری روی چوب

 

تکنیک پتینه با جوهر رنگ

برای اجرای این تکنیک نیاز به جوهر رنگ دارید. جوهر رنگ ماده ای رقیق می باشد و از آن به عنوان آستر رنگی در پتینه های جوهری استفاده می گردد. در هنگام اجرا اگر جوهر رنگ غلیظ بود می توانید از تینر فوری و یا الکل صنعتی برای رقیق کردن آن استفاده کنید. همچنین شما برای رنگ آمیزی سطح می توانید از پارچه بدون پرز و قلمو و یا پیستوله استفاده نمایید. دقت کنید برای رنگ کردن لایه های بعدی باید لای قبلی به طور کامل خشک شده و با رنگ زدن لایه سوم نیز آثار پارچه و قلممو ناپدید و رنگ روی چوب نیز یکنواخت می شود.

تکنیک پتینه با رنگ های حلال در آب

تکنیک بعدی پتینه کاری روی چوب استفاده از رنگ های حلال در آب شامل رنگ های آبرنگ و اکرولیک و مرکب و گواش است که می توانید با مخلوط کردن آن با روغن بزرک و استفاده از قلم مو بر روی سطح مورد نظر آنرا کار کنید. لازم است تا قبل از خشک شدن رنگ با کمک یک پارچه بدون پرز سطح را همزمان پاک نمایید این کار باید قبل از خشک شدن سطح انجام گیرد. همجنین باید بدانید که این یک لایه رقیق بوده و فقط قسمت های روشن چوب را رنگ آمیزی می کند تا گره های چوب بهتر مشاهده شود.

تکنیک پتینه با لاک الکل

اجرای پتینه کاری روی چوب با این روش مزیت های بسیاری را دارا می باشد چرا که سبب می شود تا رنگ طبیعی چوب حفظ شود . از طرف دیگر نیز استفاده از این مایع می تواند از خوردگی چوب و نفوذ رطوبت در چوب پیشگری نماید. برای شروع کار نیز می توانید مقدار 100 گرم از این لاک الکل را با یک شیشه الکل اتیلن ترکیب و کار را شروع کنید. برای اجرا نیز کافی است تا از پنبه و دستمال کاغذی برای کشیدن مایع روی چوب استفاده کنید.

تکنیک پتینه با شاپان

این نوع تکنیک استفاده از شاپان یا قیر آب می باشد که برای رنگ آمیزی سطوح چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید برای این کار آنرا کمی رقیق نموده و با پارچه روی سطح مورد نظر چوبی بکشید. حلال این ماده تینر روغنی یا نفت و بنزین می باشد و شما می توانید با حرکت دستان خود زیبایی بیشتری به سطح ببخشید.

تکنیک پتینه با رنگ روغنی

رنگ روغنی در پتینه کاری روی چوب و اجرای پتینه های روغنی روی چوب نیز مناسب بوده و از دیگر استفاده های بیشمار این رنگ محسوب می شود. شما می توانید سطح چوب را با رنگ روغنی غلیظ پوشانده و بعد طرح های مختلف را با رنگ های روشن روی سطح به وجود بیاورید. البته یه روش دیگر این است که به جای رنگ های روشن از مسواک و پارچه استفاده و با رنگ طلایی بسیار رقیق برخی از قسمت ها را رنگ آمیزی کنید. روش سوم هم این است که بعد از پوشاندن سطح با رنگ روغن و قبل از اینکه رنگ کاملا خشک بشود برخی از نقاط را با پارچه بدون پرز و کمی تینر روغنی پاک کنید.

استفاده از سندبلاست در پتینه کاری

در این تکنیک با کمک پاشیدن ذرات ریز ساینده با کمک فشار زیاد روی سطح سعی می شود تا مقاومت چوب افزایش پیدا کند. با کمک این روش شما می توانید غبار و زنگ و جرم و رنگ و چربی را از سطوح مختلف و فلزی پاک کنید. سندبلاست امروزه در صنایع چوبی نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از آن می توان رگه های چوب را مجدد آشکار و این رنگ ها را لمس نمود. انواع پتینه کاری موارد خاص خود را دارد که می توانید آنها را مطالعه نمایید.

منبع: سایت نقاش برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *