انواع پتینه کاری روی دیوار

انواع پتینه کاری روی دیوار توانسته تا سبب شود شما با هر سلیقه و متریال و بودجه ای بتوانید نسبت به اجرای پتینه برای دیوار های خانه خود اقدام نمایید. این پوشش علاوه بر اینکه می تواند روح و زیبایی را به خانه شما اضافه نماید سبب می شود تا پوشش برای مدت بسیار بیشتری مورد استفاده قرار گرفته و به این زودی ها نیز کثیف نشود. همراه ما باشید تا انواع پتینه کاری را شناخته و از آنها نیز استفاده نمایید.

 

معرفی انواع پتینه کاری

پتینه کاری با استفاده از رنگ

خوب شما باید در ابتدا سطح مورد نظر را رنگ آمیزی کنید و برای این کار نیز لازم است تا زیرسازی انجام شود و ایرادات سطح برطرف بشود . برای زیرسازی بتونه کاری و سمباده زدن سطح لازم می باشد و بعد از اتمام آن نیز می توانید با کمک پمپ یا قلم مو یا غلطک سطح مورد نظر را با رنگی که مد نظر دارید رنگ نموده و صبر کنید تا این رنگ خشک شود و بعد از آن هم با کمک رنگ و پارچه یا اسفنج طرح های مد نظر را روی سطح پیاده سازی نمایید. این تکنیک هزینه بالایی ندارد. پتینه کاری با اسفنج هم همین روش می باشد.

پتینه کاری با کاردک

در این تکنیک شما می توانید بدون نیاز به ابزارهای متنوع نسبت به اجرای پتینه و کهنه کاری سطح اقدام نمایید. تنها چیزی که شما برای این کار نیاز خواهید داشت یک کاردک می باشد که باید با استفاده از آن رنگ روی سطح را ببرید. خوب این تکنیک برای دیوارهایی که رنگ آنها ثابت شده است گزینه مناسب تری بوده و هم اینکه هر چقدر که قدرت این کار بیشتر باشد نتیجه نهایی نیز بهتر خواهد بود.

پتینه کاری با استفاده از رنگ کنده شده

برای این تکنیک نیز باید ابتدا سطح دیوار یا سقف را رنگ آمیزی نمایید. برای رنگ آمیزی سطح نیز باید توجه داشته باشید که سطح آماده باشد و اگر ایرادی روی سطح می باشد با کمک بتونه و سپس سمباده زنی ایراد را برطرف و سطح را صیغل دهید. حالا آماده اجرای نقاشی ساختمان شده و رنگ مورد نظر را بر روی سطح بزنید و با کمک یک پارچه قبل از اینکه رنگ خشک شود ضرباتی روی رنگ زده بخشی از آن را بکنید تا طرح های مد نظر روی دیوار یا سقف شکل گرفته شود.

 

انواع پتینه کاری روی دیوار

 

پتینه کاری با استفاده از ورقه نقره یا طلا

این تکنیک در گذشته بیشتر روی ظروف استفاده می شد و امروزه در خانه و برای سقف و گچبری ها استفاده می شود. برای گچبری ها نیز از فوم های سبک که ویژگی های متفاوتی را دارد استفاده می شود. این فوم ها مشکلاتی همچون ترک خوردن و شکستن و یا سقوط را ندارند و برای سقف نیز هزینه ها و زمان اجرا را کمتر می کند و شما می توانید از ورقه های طلا برای زیبایی آنها استفاده کنید. برای اجرا نیز نیاز به چسب پتینه و قلم مو دارید و با یک لایه چسب ورقه ها را می چسبانید و با قلم مو نیز اضافات را تمیز می کنید. برای هماهنگی بیشتر و نشان دادن این نوع پتینه هم لوستر های کلاسیک یا نورپردازی مخفی در سقف گزینه های در دسترس شما می باشد.

 

پتینه کاری با تکنیک نقاشی کلاسیک

شما می توانید از نقاشی کلاسیک نیز برای اجرای پتینه و patina به خصوص در سقف ها استفاده نمایید. این نوع پتینه نیاز به متریال های متفاوت و البته زمان بسیار زیادی می باشد و بیشتر اجرای یک اثر هنری روی دیوار یا سقف می باشد که زیبایی بیشتری را به وجود می آورد. این تکنیک با برچسب هایی اجرا شده و با چسباندن این برچسب ها روی سطح و سپس تکنیک کهنه کاری انجام می شود. از نقاشی هایی که روی سطح انجام می شود می توان به خدایان روی و فرشته و گل بو ته اشاره نمود.

 

پتینه کاری با کمک پارچه بافت دار

خوب این روش شاید ترکیبی از روش های قبلی یا شاخه ای از آنها باشد. شما باید بعد از فراهم نمودن شرایط رنگ آمیزی با رنگ مورد نظر خود سطح را با کمک پمپ یا غلطک و یا قلم مو رنگ نموده و بعد از اینکه سطح خشک شد با رنگ دیگری و با یک پارچه طرح های مد نظر را روی سطح به وجود بیاورید. روش دیگری که می تواند زیبایی بیشتر را به وجود بیاورد این است که پارچه را رول نموده و با غلط دادن آن روی سطح طرح های مد نظر را به وجود بیاورید. پتینه روی چوب نیز نکات خاص خود را دارد.

 

پتینه کاری با راه راه نمودن دیوار

خوب شما با کمک این تکنیک می توانید دیوار ها یا سقف خانه خود را از حال ساده خارج نماید. برای این کار تنها به دو رنگ متفاوت یا رنگ هایی با درصد های مختلف و نوارچسب و یک قلم مو یا غلطک احتیاج دارید. سپس می توانید با ایجاد یک فاصله معین نوارچسب ها را روی سطح چسبانده و رنگ زدن را شروع کنید. البته شما می توانید شکل های مختلفی را اجرا کنید این راه راه می تواند مثلا یک لایه نازک و دیگری پهن تر یا حتی عمودی یا افقی باشد. بهتر است تنها بخشی از دیوارها را با این تکنیک پتینه کنید تا خیلی تاثیر روی خانه نداشته باشد. هماهنگی بین رنگ های انتخابی و دکوراسیون خانه شما نیز بسیار مهم می باشد.

انواع پتینه کاری روی دیوار

 

پتینه کاری با طرح سنگ

خوب این نوع پتینه کاری امروزه می تواند فضای زیباتری را برای خانه یا محیط کار شما به وجود بیاورد. از جمله طرح هایی که بسیار استفاده می شود طرح سنگ تراورتن می باشد که کمی متفاوت از طرح های دیگر می باشد. شما برای اجرای این طرح ها می توانید از متریال هایی چون رنگ ها یا خمیر مخصوص پتینه استفاده کنید. برای اجرای تکنیک ماربل شما به چند نوع رنگ نیاز دارید و بعد از رنگ اصلی سنگ را پیاده کردید با رنگ های دوم و سوم و .. نسبت به اجرای جزییات بپردازید تا سطح همانند طرح سنگ بشود. تجربه در این تکنیک بسیار مهم بوده و به مرور می توانید روی آن مسلط شوید.

پتینه پلاستر چیست

پلاست در لغت به معنی خمیر یا اندود بوده و این یعنی این نوع پتینه با خمیر اجرا می شود. این تکنیک از انواع پتینه کاری بوده و دارای دو گروه اصلی پلاستر برجسته و پلاستر صاف می باشد که هر کدام ویژگی های خاص خود می باشند. سطح برجسته این نوع پتینه را با نام پتینه برجسته یا تکسچر می شناسند که البته پتینه ایتالیایی هم برخی به آن می گویند. تکنیک های کلاسیک بسیار زیادی برای اجرای پلاستر وجود دارد که نیاز به دانش و تمرین برای اجرای صحیح آنها می باشد و تعداد کمی در ایران آنرا اجرا می کنند.

جمع بندی

استفاده از این تکنیک برای فضای درست و جای درست بسیار مهم می باشد و شما می توانید با مطالعه و مشاوره از پتینه کاران بهترین نوع پتینه را برای ساختمان خود استفاده کنید. به طور معمول اگر سقف خانه شما بلند می باشد می توانید از تکنیک پتینه کاری با ورق طلا یا نقره روی گچ بری ها استفاده کرده و یا اگر سقف کوتاه می باشد از پتینه کاری با رنگ برای ایجاد فضای مورد نظر استفاده نمایید.

منبع: سایت نقاش برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *