معرفی رنگ های ساختمانی

رنگ های ساختمانی انواع مختلف بسیاری داشته که می بایست به شکل دقیق این رنگ ها را شناخته و متناسب با نیاز و سلیقه خود از این رنگ ها برای منزل و نقاشی ساختمان خود بهره بگیرید. این رنگ ها علاوه بر اینکه تاثیر مستقیمی بر دکوراسیون داخلی منزل شما داشته می تواند بر روی روحیه شما نیز تاثیر گذار باشد. از این رو می بایست علاوه بر اینکه رنگی را متناسب با ویژگی های فنی خود انتخاب می نمایید بتوانید سلیقه خود را نیز شناخته و بهترین رنگ را انتخاب کنید. در کنار همه این موارد آگاهی شما از ویژگی این رنگ ها و مزایا و معایب آن می تواند درک درستی به شما در مورد رنگ های ساختمانی داده و انتخاب بهتر شما منجر شود. در این مقاله از سایت نقاش برتر قصد داریم تا به طور مفصل در مورد این رنگ ها و تفاوت های آنها صحبت نماییم.

از همه این موارد گذشه نقش اساسی و مهم رنگ در صنعت ساختمان سبب شده تا استفاده مهم و متنوعی از این رنگ ها شده و همین سبب می شود تا شناخت بهتر این رنگ ها مهم شود. به طور کلی رنگ ساختمان را در دو دسته رنگ های قابل شستشو و رنگ های غیر قابل شستشو قرار می دهند. رنگ های روغنی و اکریلیک در زمره رنگ های قابل شستشو قرار گرفته و رنگ پلاستیک نیز در زمره رنگ غیر قابل شستشو قرارمی یگرد. رنگ های غیر قابل شستشو برای فضاهایی که نیاز نیست آن را شستشو دهیم استاده شده و می توان به سقف اشاره نمود. از سویی دیگر رنگ های قابل شستشو نیز برای فضاهایی که ممکن است کثیف شده و لکه بر روی آن ایجاد شود استفاده می شوند. این رنگ ها برای دیوارها و چارچوب درب ها که حساسیت بیشتری دارند استفاده می شود.

رنگ پلاستیک

اولین رنگی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم رنگ پلاستیک می باشد که جز رنگ های پر استفاده به سبب ویژگی هایی که دارد می باشد و از این رو محبوبیت زیادی را دارا می باشد. نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک به دلیل جنس و نوع این نو رنگ به نسبت دیگر رنگ ها بسیار راحت تر می باشد و همین علت سبب می شود تا برای انجام آن مشکلات غیر قابل پیش بینی زیاد رخ ندهد. اما این راحت بودن باعث نمی شود تا حس کنید کار با آن آموزش زیادی نمی خواهد و شما یک نقاش می شوید زیرا اگر رنگ پلاستیک در هنگام درست کردن رنگ خیلی غلیظ باشد باعث می شود تا رنگ به خوبی بر روی سطح مورد نظر پخش نشده و حتی بعد از خشک شدن رد قلم مو و غلطک که برای رنگ آمیزی استفاده کرده اید نیز بر روی آن بماند. یا حتی اگر این رنگ خیلی رقیق نیز باشد شما را مجبور می کند تا چند بار رنگ بزنید و همین زمان و هزینه برای شما ایجاد می نماید. این نوع رنگ می تواند برای برطرف نمودن ایرادات سقف استفاده شود و به دلیل غیر قابل شستشو بودن آن بهتر است برای فضاهایی که امکان کثیفی را دارا می باشند استفاده نشود. این رنگ مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه آنها را نام می بریم.

خوب به بخش بیان مزایا رنگ پلاستیک رسیدیم ، باید بگوییم این رنگ مزایای بسیاری دارد که شاید در بالاتر کمی از آنها را متوجه شده باشید. این رنگ به حلال های نفتی احتیاج ندارد و از سویی دیگر سرعت انجام نقاشی با رنگ های پلاستیک بسیار سریع تر می باشد و همین سبب می شود تا هزینه ها نیز کاهش پیدا کند. در مورد ویژگی قابل شستشو بودن این نوع رنگ ها باید این نکته را بگوییم که رنگ های درجه یک پلاستیک قابل شستشو شدن را دارا می باشند. اگر ساختمان شما با رنگ پلاستیک نقاشی شده است می توانید به سرعت در خانه مستقر شوید زیرا این رنگ به سرعت خشک شده و همچنین به دلیل عدم استفاده از حلال های نفتی بوی زننده و اذیت کننده ای نیز ندارد و این از مهمترین ویژگی ها می باشد.

آخرین ویزگی مثبت این نوع رنگ مات بودن آن می باشد که می تواند برای فضاهایی که سطح مانند دیوار و سقف ایراد داشته استفاده شود و این ایرادات به خوبی پوشانده شوند. این مزایا را در کنار معایب آن که می گوییم قرار دهید و از آن برای نقاشی ساختمان خود استفاده کنید.لاتکس ماده اصلی در ساخت رنگ پلاستیکی می باشد و این رنگ ها به دو دسته رنگ پلاستیک و رنگ نیمه پلاستیک تقسیم می شود. رنگ پلاستیک به دلیل ساختاری که دارد برای سطوح فلزی از جمله در و پنجره و یا نرده ها مناسب نمی باشد. از سویی دیگر به دلیل ویژگی عدم شستشو در صورت بروز لکه و کثیفی دیوار آسیب می بیند و آخرین نکته اینکه رنگ های پلاستیک آب را به خود جذب می نمایند. این را هم باید بدانید که رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ های دیگر از جمله رنگ روغنی دارای طول عمر کمتری می باشد.

معرفی رنگ های ساختمانی نقاش برتر

رنگ روغنی

رنگ روغنی نیز به عنوان یکی از رنگ های محبوب و قدیمی توانسته تا در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این رنگ به دلیل ویژگی قابل شستشو بودن در فضاهایی مانند دیوارها و جاهایی که نیاز به شستشو دارد استفاده می شود. این رنگ ها به رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات و رنگ روغنی نیمه مات که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که بیان می کنیم اما این را توجه داشته باشید که این رنگ ها می توان به عنوان آستر نیز استفاده شده و ویژگی ضد زنگ را نیز دارد. مزایا و معایب این رنگ سبب شده تا در کنار رنک پلاستیک جز پرطرفدار ترین رنگ ها باشد.

مقاومت بالای این رنگ ها سبب شده تا مورد استقبال زیادی قرار بگیرد. از سویی دیگر این رنگ ها ماندگاری بسیاری داشته و می تواند طول عمر زیادی داشته و در نهایت هزینه ها را کاهش دهد. در بالا گفتیم که رنگ پلاستیک برای سطوح فلزی مناسب نیست اما رنگ روغنی را می توان برای سطوح فلزی از جمله نرده ها و درب و پنجره استفاده نمود. مزیت دیگر این رنگ ها خاصیت اتعکاسی نور می باشد که سبب می شود تا نور محیط افزایش پیدا کند. مهمترین عیب این رنگ ها این است که ایرادات زیر رنگ مانند موج را به طور کامل می توان مشاهده نمود. از معایب دیگر باید به ویژگی رنگ روغنی مات اشاره نمود که غیر قابل شستشو نمی باشد. بوی رنگ های روغنی به دلیل وجود حلال های نفتی بسیار زننده بوده و تا مدتی وجود دارد.

اگر بخواهیم هر کدام از رنگ های ساختمانی زیر مجموعه روغنی را بررسی کنیم باید مواردی را بیان داریم. رنگ روغنی مات به دلیل ساختاری که دارد بیشتر برای سطوح گچی و سیمانی استفاده می شود. این رنگ با قم مو و غلطک و پیستوله اجرا می شود. همچنین دوام این رنگ ها بسیار بالا بوده و می تواند شما را تا مدت ها از رنگ آمیزی مجدد معاف نماید. رنگ روغنی براق نیز دارای ویژگی ثبات نوری بوده و برای سطوح چوبی و فلزی و گچی و سیمانی استفاده می شود. همچنین رنگ روغنی نیمه مات نیز بین این دو دسته قرار گرفته و ویژگی های هر دو را تا حدودی دارا می باشد.

شما می توانید بر بروی رنگ روغن رنگ پلاستیک را بدون مشکلی اجرا نمایید اما باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. این موارد مربوط به زیر سازی درست می باشد و شما باید سطح دیوار را با کمک بتونه پلاستیکی بررسی نموده و قسمت هایی که شکاف یا فرو رفتگی دارد را درست نمایید و در مرحله لازم است با کمک سنباده سطح را هموار و صاف نمایید. در انتها با متذکر شویم که ممکن است رنگ پلاستیک رو رنگ روغنی روان باشد پس باید سعی کنید در هنگام درست کردن رنگ پلاستیک خیلی رقیق نباشد. سپس شما می توانید به رنگ آمیزی اقدام کنید.

رنگ اکریلیک

سومین رنگی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم رنگ اکریلیک بوده که از بهترین نوع رزین بر پایه آب درست شده است و می تواند در هر فضایی از جمله سطوح داخلی خانه و ساختمان و یا نمای خارجی ساختمان ها استفاده شود. مهمترین ویژگی که این رنگ ها دارند خاصیت ارتجاعی و کشسانی بوده که باعث می شود تا در برابر ترک های سطحی مقاوم بوده و آسیب نبیند. از سویی دیگر لکه های ایجاد شده بر روی آن نیز به راحتی پاک شده و سطح آن تمیز می شود. این رنگ قابلیت شستشو را دارا بوده و همین سبب می شود تا بدون مشکلی آن را شستشو نمود. در مورد نحوه کار با این نوع رنگ باید یاد آور شویم کار با این نوع رنگ بسیار آسان بوده و می توان در اسرع وقت آن را انجام داد. این رنگ برای محیط زیست و سلامتی انسان مضر نبوده و بدون مشکلی می توانید از آن برای دیوار های گچی و آجری و چوبی استفاده نمایید. لازم است این را هم اضافه کنیم که رنگ اکریلیک سبب محافظت از دیوار شما در برابر ساییدگی و گرد و غبار و همچنین نور آفتاب می شود.

این نوع رنگ تنوع بسیار زیادی داشته و بیشتر برای نقش و نگار های روی دیوار استفاده می شود. به دلیل ویژگی انعطاف پذیر بودن آن شما می توانید از آن روی هر سطحی استفاده نمایید. پایه اصلی این رنگ های ساختمانی آب بوده و همین سبب می شود تا از گاز و بوی بد متصاعد شده در محیط داخلی خبری نباشد. این رنگ ها همانند رنگ های روغنی به سه دسته تقسیم بندی می شود. رنگ های اکرولیک مات و رنگ های اکرولیک براق و رنگ های اکرولیک نیمه مات که کمی ویژگی های متفاوتی داشته و شما بر اساس نیاز خود از هر کدام می توانید استفاده نمایید. این رنگ ها را شما می توانید به راحتی شستشو دهید.

رنگ اکریلیک معایبی را نیز دارا می باشد از جمله اینکه قیمت آن نسبت به رنگ های ساختمانی دیگر بالاتر بوده و صرفه اقتصادی ندارد و همچنین این رنگ مناسب برای رنگ آمیزی پنجره و درها نمی باشد. اینگ رنگ از ویژگی های رنگ روغنی و پلاستیک بهره برده و مانند رنگ های روغنی با دوام بوده و همانند رنگ پلاستیک بدون بو و قابلیت خشک شدن سریع دارد. غلظت بالای این رنگ نیز سبب شده تا سطح به خوبی پوشانده شده و ایرادات مشخص نباشد. این رنگ ابتدا در صنعت خودرو استفاده شده و دلیل آن هم داوم و درخشندگی آن است و به مرور وارد صنعت ساختمان سازی شده و به عنوان رنگ ساختمانی استفاده می شود.

معرفی رنگ های ساختمانی

رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر به دلیل ساختاری که دارد می تواند ایرادات دیوار از جمله موج را به خوبی پوشانده و ظاهر دیوار را تغییر دهد البته ضخامت این رنگ بسیار نازک می باشد. از سویی به دلیل اینکه این رنگ دکوراتیو و جدید می باشد در بین افراد محبوبیت بسیاری دارد. این رنگ قابل شستشو بوده و همچنین در سریعترین زمان ممکن قابل انجام می باشدو از سویی دیگر این را به دلیل ساختاری که دارد ضد آلودگی و کثیفی می باشد و به همین دلیل شما می توانید از این رنگ برای فضاهای شلوغ مانندکلاس ها و دانشگاه ها که امکان کثیف شدن را دارد استفاده نمایید. از طرف دیگر رنگ های مولتی کالر قابل اجرا بر روی هر نوع سطحی از جمله بتن و سیمان و گچ و …. می باشد.

خوب به اگر بخواهیم مزیت دیگر این نوع رنگ های ساختمانی را شرح دهیم باید بیان کنیم که این نوع رنگ بوی بسیار کمی داشته مکه آن هم سریعا از بین می رود. طرح های این نوه رنگ بسیار بالا بوده و می توانید هر نوع طرح و رنگی را انتخاب نمایید. همچنین با کمک اسپری شما قادر خواهید بود تا این رنگ را به راحتی و در زمان بسیار کم اجرا نمایید. شما می توانید با شوینده های رایج در بازار این نوع رنگ را شستشو دهید. این رنگ به دلیل جذب نکردن رطوبت مانع از رشد قارچ ها و باکتری ها می شود. در انتها باید بگوییم که این رنگ کمی طولمی کشد تا خشک شود.

رنگ بلکا

رنگ های بلکا شباهت بسیاری با کاغذ دیواری داشته و مهمترین تفاوت آن نیز قیمت پایین تر می باشد که سبب شده تا انتخاب مناسب تری در مقابل کاغذ دیواری باشد. از طرف دیگر این رنگ از الیاف طبیعیت و چسب مخصوص ساخته شده و می تواند در صورت اسیب به راحتی نسبت به ترمیم آن اقدام نمود. برای انجام رنگ های بلکا شما نیاز به زیر سازی ندارید. به دلیل ساختار و تنوع طرحی که این پوشش ها دارد می توان از آن در فضاهای عمومی و به خصوص بیمارستان ها استفاده شود. رنگ بلکا به دلیل بافت های طبیعی که دارد امکان اجرا در فضاهای باز را نداشته و در برابر خورشید آسیب می بیند.

رنگ بلکا قابلیت اجرا بر روی هر نوع سطحی مانند چوب و گچ و فلز و شیشه و سیما و رنگ روغن و خاک گچ دارد و همین سبب می شود تا طیف زیادی را در بر بگیرد. برای اینکه محل را عایق حرارت و صدا و برودت کنید می توانید از رنگ بلکا بهره بگیرید. همچنین این رنگ قابل شستشو بوده و می توانید با کمک شامپو فرش آنرا بشویید. از طرف دیگر این رنگ بدون بو بوده و حساسیت نیز برای شما ایجاد نمی کند. به دلیل ساختار این رنگ که از فیبر و آنی استاتیک بهره برده می تواند از جذب گرد و غبار جلوگیری نماید.

رنگ های بلکا در مقابل ضربه و آتش مقاوم بوده و با استفاده از آن به کاهش انعکاس صدا و نور در فضای داخلی کمک کنید. این رنگ خانه سازگار با محیط زیست می باشد. برای اجرای رنگ بلکا روی دیوار با پوشش رنگ پلاستیک می بایست ابتدا با کمک روغن الیف و یک حلال این سطح را بپوشانید و سپس بلکا را اجرا و پیاده سازی نمایید. این رنگ ترک نمی خورد و همچنین دارای تنوع رنگی بالایی می باشد.

معرفی رنگ های ساختمانی

رنگ پتینه

آخرین رنگی که می خواهیم در موردش صحبت کنیم رنگ پتینه می باشد که ویژگی های خاص خود را دارد. این رنگ امروزه در دو سبک مدرن و کلاسیک قابل پیاده سازی است و به دلیل طرح های متنوع ازجمله طرح فرشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. شما می توانید برای شیک نمودن فضای داخلی خانه خود و تناسب با دکوراسیون داخلی یکی از این دو سبک را انتخاب نمایید. از این رنگ برای زیبا سازی خانه ها و مکان های عمومی استفاده می شود. این رنگ های ساختمانی به طور کامل قابل شستشو بوده و همچنین کثیفی و گرد و غبار به راحتی از روی آن پاک می شود. دوام و پایداری این رنگ بسیار بالا می باشد و می تواند در صورت بروز آسیب به راحتی ترمیم شود. سعی کرده ایم در شروع فعالیت سایت نقاش برتر اطلاعات کاملی در مورد رنگ ها در اختیار شما قرار دهیم.

منبع: سایت نقاش برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *